Scroll to Content

Koprowy Wierch znajduje się w części Tatr Wysokich po stronie Słowackiej i znosi się na południe od Mięguszowieckich Szczytów, na wysokości 2367 m n.p.m., górując nad trzema dolinami – Hińczową, Ciemnosmreczyńską i Hlińską. Jest to jeden z rzadko odwiedzanych szczytów w Tatrach Słowackich co czyni go w miarę atrakcyjnym, wolnym od tłumów wierchołkiem. Widoki natomiast po drodze i na samej górze są naprawdę śliczne.
Jako początek trasy wybrałem parking przy Popradzkim Plesie, aby pierw asfaltową drogą dojść do rozwidlenia, a później niebieskim szlakiem kontynuować wędrówkę. Po drodze można odwiedzić symboliczny cmentarz (jedyny taki w Tatrach), choć radzę to zrobić dopiero przy zejściu jak starczy nam jeszcze czasu. Pamiętajmy, że pogoda w Tatrach najczęściej się załamuje od godzin południowych dlatego preferuję wariant zdobywania szczytów do południa, by później spokojnie i bezpiecznie schodzić w dół.

Profil trasy:

W okolicy Popradzkiego Plesa skręcamy w lewo i idziemy szlakiem niebieskim oraz czerwonym. Szlak czerwony to droga na Rysy, ale w okolicy Żabiego potoku za mostkiem odbijamy na rozwidleniu znów w lewo i kontynuujemy wycieczkę już tylko w kierunku Koprowego Wierchu.

Podchodząc coraz wyżej po naszej lewej stronie towarzyszy nam widok na Grań Baszt. Jest to boczna, ok. 4-kilometrowa grań tatrzańska, położona na terenie Słowacji. Ja lubię okolice rozpoczynające się od Małego Hińczowego Stawu, gdzie razem z małym stawem na pierwszym planie możemy ją podziwiać.

Panorama znad Wielki Hińczowy Staw w kierunku Polski.

Podejście do stawu i jego okolice:

Od stawu kierujemy się w lewo na Wyżnią Koprową Przełęcz:

Podejście na Wyżna Koprowa Przełęcz. Po prawej widoczny Koprowy Wierch.

Z Wyżnej Koprowej Przełęczy moglibyśmy kontynuować naszą wycieczkę dalej niebieskim szlakiem wzdłuż Hlińskiej Doliny, lecz my odbijamy w prawo czerwonym szlakiem na Koprowy Wierch. Przed nami ostatnie podejście na szczyt (30min) i możemy się cieszyć widokami i spokojem. W okresie kiedy ja byłem na szczycie był jedynie Słowak, z którym zamieniłem kilka zdań:)

Widok ze szczytu w kierunku Doliny Piarżystej:

Widok w kierunku Doliny Piarżystej

Widok na Cubryne (2376 m). W oddali z lewej widoczna droga na Szpiglasową Przełęcz.